Jest to uroczy, trójnawowy, o wysokim sklepieniu kościół w stylu gotyckim, choć fasadę ma wczesnorenesansową. Jako całość kościół pochodzi z XIII wieku, gdy dwaj mnisi, brat Sisto i brat Ristoro, rozpoczęli budowę domu zakonnego dominikanów. Ci sami zakonnicy nadzorowali budowę kościoła Santa Maria Novella we Florencji.
W VII w. na tym miejscu stał już kościół, zbudowany na gruzach pogańskiej świątyni, prawdopodobnie poświęconej rzymskiej bogini wojny, Minerwie. Dzięki potędze i wpływom dominikanów kościół ten zyskał wielki prestiż. Dominikanie w późniejszym okresie staną na czele inkwizycji oraz - razem z jezuitami - będą podporą papieży w okresie kontrreformacji. W kościele tym znajdują się grobowce czterech papieży, malarza z Toskanii - Fra Angelico oraz św. Katarzyny Sieneńskiej, patronki Włoch. Drugim patronem jest św. Franciszek. Miała tu kaplice większość możnych rzymskich rodów. Patrycjusze zatrudniali do ich dekoracji sławnych malarzy i architektów. W kaplicy rodziny Carafów znajduje się cykl wspaniałych fresków wykonanych przez Filippina Lippiego, przedstawiających życie dominikanina św. Tomasza z Akwinu, a także znakomite "Wniebowzięcie" i "Zwiastowanie". Dwaj chłopcy na fresku "Triumf św. Tomasza" na prawej ścianie kaplicy to podobno dwaj przyszli papieże z rodziny Medyceuszy: Klemens VII i Leon X, także pochowani w tym kościele. Przy lewej ścianie znajduje się grobowiec papieża Pawła IV z rodu Carafów, który w XVI w. nakazał rzymskim Żydom zamieszkać w zamkniętej dzielnicy (getcie).
Sarkofag pod głównym ołtarzem zawiera relikwie św. Katarzyny, która przekonała papieża do powrotu z wygnania w Awinionie. Za ołtarzem znajdują się ścienne grobowce Klemensa VII i Leona X, wykonane przez Antonia da Sangallo Młodszego. W zakrystii tego kościoła w XV wieku odbyły się dwa konklawe papieskie. Znajduje się tu także pokój, w którym zmarła św. Katarzyna, a który jest obecnie kaplicą. W chiostro (wirydarzu), na sklepieniu czwartego łuku po prawej stronie krużganków znajdują się bezgłowe wizerunki czterech inkwizytorów , którzy sami zostali osądzeni i skazani na śmierć.
W sąsiednim klasztorze zmuszono Galileusza do odrzucenia teorii o ziemi krążącej wokół Słońca. Podobno gdy podnosił się z kolan, szepnął pod nosem "a jednak się kręci". Na placu przed kościołem stoi uroczy "kamień słoń", zaprojektowany przez Berniniego w 1667 roku. Papież Aleksander VII ułożył napis, mówiący o niezwykłej mądrości i inteligencji słonia.
Kościół Santa Maria sopra Minerva.
Kościół Santa Maria sopra Minerva
Nawa główna w Kościele Santa Maria sopra Minerva
Freski w Kościele Santa Maria sopra Minerva
Fragment fresku "Wniebowzięcie Marii Panny"
Fra Filippino Lippiego
Rzeźba Michała Anioła pokazywała nagiego Jezusa,
ale późniejsi prałaci postanowili, że należy mu dorobić
na biodra przepaskę z brązu.
Wnętrze kaplicy w Kościele Santa Maria sopra Minerva