Projektantem kopuły Katedry Santa Maria del Fiore został Brunelleschi, który w Rzymie studiował prawidła architektury antycznej i po powrocie do Florencji był przekonany, że poradzi sobie z wyzwaniem, któremu nie podołali inni architekci. Zgodnie z decyzją władz Florencji katedra miała być zwieńczona ogromną kopułą, największą na świecie. Brunelleschi poradził sobie z tym zadaniem wyśmienicie, za pomocą lekkiej wewnętrznej czaszy z zazębiających się cegieł, na której opiera się cała zewnętrzna konstrukcja dachu. Brunelleschi został obwołany nowym Ikarem - mitycznym bohaterem, który pokonał grawitację. Z szacunku dla niebywałego osiągnięcia budowniczego radcy miejscy wydali zakaz wznoszenia budynków wyższych od katedry - do tej pory charakterystyczna kopuła góruje nad czerwonymi dachami miasta i niemal nad otaczającymi wzgórzami. Brunelleschi jako jedyny dostąpił zaszczytu pochówku w katedrze. Jego grób znajduje się w krypcie nad ruinami Santa Reparata, pierwszej florenckiej katedry z IV wieku.

Sam wystrój świątyni jest bardzo skromny. Na ścianie nawy północnej widnieje interesujące malowidło Paola Ucella z 1436 r. przedstawiające kondotiera sir Johna Hawkwooda, dowódcę najemnych oddziałów w armii florenckiej (1377 - 1394 r.). Skarby katedry umieszczone są w Museo dell’Opera del Duomo we wschodniej części Piazza del Duomo.

Makieta katedry Santa Maria del Fiore.

 

Makieta kopuły katedry Santa Maria del Fiore.

Mozaiki na sklepieniu kopuły katedry Santa Maria del Fiore .


  

Wnętrze katedry Santa Maria del Fiore we Florencji

Museo dell’Opera del Duomo we wschodniej części

Piazza del Duomo we Florencji

 

Pieta Michała Anioła

Artysta rozpoczął ją w 1550 r., dokończył dość nieporadnie

jeden z jego uczniów. Uwagę zwraca zakapturzona postać

 św. Nikodema -jego twarz jest autoportretem Michała Anioła

(Museo dell’Opera del Duomo we Florencji)

  

Maria Magdalena Donatella

(Museo dell’Opera del Duomo we Florencji)